04.05.2017



Afledt af forskellige oplevelser fandt jeg forleden en af mine opgaver fra sidste år frem. Opgaven lød på ’Lav din elevatortale’, en opgave jeg som selvstændig ofte er blevet stillet – men det var faktisk første gang, at jeg udførte den. Og det føltes rigtigt godt (du kan læse den på min fb-side).

I en anden del af samme opgaveløsning havde jeg helt glemt, hvad mit svar var. Og jeg blev glad, da jeg læste det – det er godt at blive mindet om sine ønsker, når hverdagen har taget over.


”Mit hestelivsformål: At vise ryttere en vej, hvor ridning er harmonisk og magisk, og hvor både hest, rytter og tilskuer oplever ro, glæde og velvære”


Det er ret store ord; mit hestelivsformål! Jeg tror, at det er sundt at bruge store ord nogle gange. At stå frem, som sig selv. På samme tid svært og enkelt. Kender du det? Mit hestelivsformål er personligt for mig, på samme tid vedrører det verden. Det er jo det, som jeg ønsker at bidrage med. Og derfor deler jeg det med dig.


Tænker du også stort om dig og din hest – og jeres fælles vej? Ja ja, jeg ved godt, at min hest jo nok ikke kommer til at gå Grand Prix dressur, men drømmene skal vi have lov at have… (Og det her er et eksempel – jeg har ikke længere den drøm). Min pointe er, at vi skal have lov at se fremad og have mål – og mindre delmål. Personligt er det meget svært for mig, at være målløs. Selvom jeg elsker processen i at nå henimod målet…


Når jeg indleder et samarbejde med en rytter, spørger jeg ind til ønsker i starten af lektionen. Så vi sammen kan finde en kurs for træningen. Og vi taler om, hvad der skal til for at komme tættere på målet. Det er ud fra disse informationer, at vi planlægger lektionen. Du som rytter er medbestemmende. Det er vigtigt, d det er dit rum, din lektion - og dig, der gør arbejdet.


Et eksempel: Jeg spørger indledningsvist rytteren, hvad hun ønsker af lektionen. ”At min hest ikke er schenkeldøv1”, lyder svaret. Ok, så rytteren ønsker, at hesten svarer frem for et let schenkeltryk... Gennem tilrettelæggelse af lektionen med gode øvelser for netop den ekvipage; og med et stort fokus på at vi registrerer, hver gang hesten faktisk gør som rytteren ønsker sig. Derved træner både hest og rytter den rette fornemmelse. - Og vi får mere, at det vi fokuserer på og leder efter.


Så lad os lede efter det vi ønsker (hey, her taler jeg også til mig selv) og øve os i at få øje på alt det gode – til hest såvel som til hverdag. Hermed også en opfordring til at rose og støtte hinanden!

For lige at understrege, hvor vigtig magien er i hvverdage med og uden heste, fik jeg tanken at tage mine skønne enhjørningekort frem og trække et kort inden jeg startede på dette indlæg; ”Vær bare dig selv. Du er en fantastisk person – nyd at være dig selv.” Jeg ser kortet som en inspiration og en kærlig påmindelse til mig – og dig – om at følge hjertet og sin egen vej. Om at stole på den indre sandhed, der hvor det føles helt rigtigt i maven. Om at søge efter lykken, harmonien og glæden. - Og rideglæden.
❤ Betina

[1Der kan være flere årsager og løsningsmuligheder i ovenstående eksempel: hesten har måske ikke lært, hvad schenkeltryk betyder; hesten har vænnet sig til, at der hele tiden er et pres, som ikke forsvinder; hesten bliver bremset på tøjlen, så snart den reagerer på fremsignalet; hesten har ondt; rytterens balance/opstilling kan forbedres; hesten reagerer langsommere end rytteren forventer; hesten er træt; m.fl. – og løsningen kan også være mange forskellige tiltag og øvelser, hvor der tages hensyn til hestens indlæringsevne, fysik og stressniveau.]





Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed malesuada faucibus ex nec ultricies. Donec mattis egestas nisi non pretium. Suspendisse nec eros ut erat facilisis maximus. In congue et leo in varius. Vestibulum sit amet felis ornare, commodo orci ut, feugiat lorem.